Hur Mycket Pengar Lägger Man På Kläder I Månaden?

Den svenska konsumtionen har tredubblats sedan 1950-talet. Allra tydligast märks det när det kommer till våra klädinköp. Bara under de senaste 20 åren har svenskarnas klädkonsumtion ökat med 68 procent. – Konsumtionen har blivit en naturlig del av våra liv och en viktig del i Sveriges ekonomiska välstånd.

  • Att vi handlar anses positivt för samhället, men köpberoende är att jämföra med andra missbruk.
  • Spelberoende, alkoholmissbruk och sexmissbruk, till exempel.
  • Det är väldigt synd att köpberoendet kommit i skymundan, säger John Magnus Roos.
  • Han är forskare vid Centrum för konsumtionsvetenskap på Handelshögskolan i Göteborg.

Han har undersökt gemensamma nämnare hos människor med shoppingberoende. Tvärtemot vad många tror går det inte att säga att köpberoende är vanligare bland kvinnor än män. I stället har han funnit fyra helt andra utmärkande faktorer. För det första är personer med shoppingberoende i snitt 35 år gamla, vilket är yngre än genomsnittskonsumenten.

  • Öpberoendet uppstår ofta i unga år.
  • Inte sällan i samband med flytt hemifrån eller i samband med den första löneutbetalningen.
  • För det andra saknar personer med shoppingberoende egna barn.
  • De är också oftare arbetslösa än andra konsumenter och kommer ofta från arbetarbakgrund.
  • Människor som lägger pengar på shopping är lyckligare än människor som inte gör det.

Det är ett faktum. Men de som handlar för mycket kan fara väldigt illa, säger John Magnus Roos. På kort sikt kan shoppingen ge en positiv kick, men personer med köpberoende riskerar att drabbas av skuldsättning, personlig konkurs, konflikter med familjemedlemmar, skilsmässor, samt mängder av emotionella och fysiska besvär.

I sin forskning har John Magnus Roos sett att personer som drabbas av köpberoende i regel är ängsligare och mer impulsiva än andra. De är också mindre vänligt inställda till andra människor. Som närstående ska man hålla koll på varningstecken som impulsiva köp, överdrivna lyckokänslor i samband med köp samt ekonomisk oro.

John Magnus Roos konstaterar också att även samhället har ett ansvar. Ingrid Eriksson är utredare på Konsumentverket. Hon konstaterar att det är omöjligt att uppskatta ett månadsbelopp för hur mycket som är rimligt att lägga på shopping. Det beror på hur stora inkomster man har och vad man behöver.

  • Det här med shopping är faktiskt lite svårt.
  • Man kan shoppa för att man är i verkligt behov av saker, men man kan också shoppa för att det är kul.
  • Shopping har blivit en fritidsaktivitet, säger Ingrid Eriksson.
  • Personer med köpberoende kan lägga 10 000 kronor i månaden på shopping och ha flera hundra tusen kronor i konsumtionsskulder.

Kläder pekas ofta ut som en av de stora shoppingfällorna. Personer med köpberoende är mer intresserade av mode, kläder och utseende än genomsnittskonsumenten och lägger ofta stora summor pengar på detta. Enligt Konsumentverkets uppskattningar bör dock kläder och skor kosta mellan 370 och 600 kronor per person och månad.

  1. Vi har utgått från människor grundläggande behov när vi tagit fram de här siffrorna.
  2. De säger ingenting om hur mycket som faktiskt handlas.
  3. Många handlar för mycket mer, säger Ingrid Eriksson.
  4. John Magnus Roos konstaterar att konsumtionen i samhället har ökat stadigt sedan 1990-talet.
  5. Antalet personer som drabbas av köpberoende har ökat sedan 2010, om än marginellt.

Att det numera går att handla via både internet och mobiltelefonen är ett problem för många. – Det är så accepterat i samhället att shoppa att det kan ta väldigt lång tid innan man inser att man shoppar för mycket. Det finns ett stort mörkertal. Många vet inte om att de ligger i riskzonen, säger John Magnus Roos.

Fakta: Varningstecken för köpberoende Shoppingberoende är, precis som andra beroenden, komplext. Olika individer kan visa upp olika varningstecken. Några av de vanligaste är följande: • Man har en tendens att spendera mer än vad man har råd med. • Man tänker på att köpa något hela tiden och tankarna maler runt i huvudet.

• Man får en emotionell kick eller rus när inköpet sker, när kortet dras eller när kassarna bärs hem. • Man drabbas ofta av ångest efter köpet. Källa: Centrum för konsumtionsvetenskap Fakta: Så mycket är rimligt att lägga på klädinköp Centrum för konsumtionsvetenskap pekar ut kläder som en av de stora shoppingfällorna.

  1. Enligt Statistiska centralbyrån spenderar genomsnittssvensken 1134 kronor på kläder och skor per person och månad, men egentligen bör man klara sig på mindre summor än så.
  2. Nedan visas Konsumentverkets beräkningar för hur mycket som anses rimligt att lägga på kläder och skor vid varje angiven ålder.0 år: 370 kr 1-2 år: 440 kr 3 år: 440 kr 4-6 år: 520 kr 7-10 år: 560 kr Flickor 11-14 år: 580 kr Pojkar 11-14 år: 570 kr Flickor 15-17 år: 590 kr Pojkar 15-17 år: 580 kr Kvinnor 18-61+ år: 600 kr Män 18-61+ år: 580 kr Källa: Centrum för konsumtionsvetenskap, Konsumentverket och Statistiska centralbyrån Fakta: Det här handlar vi Detaljhandeln domineras av livsmedel, kläder och elektronik.
You might be interested:  Hur Mycket Kostar Kläder Och Skor I Månaden?

I fjol var det möbelbranschen som hade allra starkast utveckling och ökade med drygt åtta procent. När det gäller hushållens konsumtion går större delen till boende, livsmedel och transporter. Över tid har dock boendets andel minskat något. Detta förklaras med lägre räntor och lägre energikostnader.
Visa hela svaret

Hur mycket ska man kunna leva på i månaden?

Rätt inkomst och budget för sund privatekonomi – I Sverige sammanställer Konsumentverket på årlig basis de förväntade levnadskostnaderna. Enligt myndighetens sammanställning kan du som är i tjugoårsåldern och bor själv förvänta dig att ha följande utgifter. Informationen nedan är hämtad från Koll på pengarna 2021 samt 2022,

  • Utgiftspost – Kostnad per månad 2021 – Kostnad per månad 2022 (Kronor)
  • Hemlagad mat för samtliga måltider (ej arbetslunchen): 2250–2 350
  • Förbrukningsvaror & hemutrustning: 720–1 100
  • Media: 1 430–1 470*
  • Hyra: 5 700–6 080
  • Hemförsäkring: 110–140
  • Hygien: 700–700
  • Skor & kläder: 520
  • Hobby & fritid: 660–670
  • Mobiltelefon: 0–150*
  • Lunch ute: 1 960–2 000
  • Kollektivtrafik: 600–620
  • Facklig avgift & A-kassa: 510
  • Total utgift varje månad: 15 310–16 160

*2022 ingår mobiltelefoni i media Baserat på beräkningen ovan behöver du en nettoinkomst på 16 160 kronor varje månad, Summan är tillräcklig för att täcka dina utgifter var månad enligt Konsumentverket. Därmed kan du leva ett gott liv i Sverige med en lön efter skatt som motsvarar strax över 16 000 kronor.

Men som vi nämnde tidigare behöver också spara för att ha ett tryggt liv. En tumregel är att du ska sätta 10% av din inkomst åt sidan. Således lyder svaret på frågan ” vilken lön behöver man för att leva bra i Sverige?”, 17 776 kronor netto. Bruttolönen som möjliggör ett bra liv i Sverige är då lite drygt 26 930 kronor brutto.

Eftersom den svenska medellönen är 36 100 kronor bör majoriteten av befolkningen ha en bra tillvaro.
Visa hela svaret

Vad är en bra lön?

Lön och utbildningsnivå – Generellt gäller att ju mer man utbildar sig desto högre lön får man. Den grupp som har gått en grundskoleutbildning som är kortare än nio år tjänar mindre än hälften så mycket som gruppen som har den högsta utbildningsnivån, forskarutbildning.
Visa hela svaret

Vill shoppa hela tiden?

Det kallas på engelska för compulsive buying disorder. Det första ordet, compulsive, som betyder tvångsmässig ger en inblick i vad det handlar om – ett tvångsmässigt och dåligt fungerande beteende kring inköp. Beteendet är ofta en strategi för att minska ångest, antingen medvetet eller omedvetet.
Visa hela svaret

Vad handlar kvinnor mest?

Här handlar svenskarna mest på nätet under löningsdagen – och så här många shoppar under arbetstid Genom ny statistik från Klarnas betallösningar kan Klarna visa hur svenska folket onlineshoppar när de får lön, i jämförelse med en genomsnittlig dag. Resultatet redovisas för alla landets län och kommuner i ett nytt kapitel av den interaktiva rapporten ‘Svenskarnas shoppingvanor på nätet’ ().

  1. Löningsdagen är månadens mest populära shoppingdag – allra störst är den i Norrbottens län Många svenskar får lön den 25:e varje månad, den dag som också är månadens mest populära shoppingdag, enligt färsk statistik från Klarnas betalningslösningar.
  2. Försäljningen ökar med 16 procent jämfört med en genomsnittlig dag, och allra mest ökar försäljningen i Norrbottens län (+19 procent).

Bland Sveriges kommuner är det i Dals-Ed (+35 procent) i Västra Götaland som shoppingen under löningsdagen är som mest populärt jämfört med en genomsnittlig dag. – Idag smattrar det på tangentborden och pekskärmarna går varma över hela landet när svenskarna börjar omsätta löningen i landets nätbutiker.

  • Försäljningen ökar rejält under löningsdagen, och trycket fortsätter som regel fram till månadsskiftet, då försäljningsvolymerna tenderar att normaliseras igen.
  • Och det är i Norrbottens län som det shoppas allra mest under löningsdagen jämfört med månadens övriga dagar, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.
You might be interested:  Vad Kan Man Göra Med Trasiga Strumpor?

Män shoppar helst elektronik när de har fått lön – medan kvinnor föredrar mode och att handla till hem och barn En konsumentundersökning som Klarna gjort visar att det är stor skillnad mellan vad män och kvinnor helst shoppar när de precis har fått sin lön.

Män föredrar att spendera sina pengar på elektronik (24 procent) och sport och fritid (17 procent), medan kvinnor istället helst spenderar pengar på mode (27 procent) samt skönhet (11 procent), hem och möbler (11 procent) och barnprodukter (11 procent). Undersökningen visar också att det är dubbelt så vanligt att kvinnor (22 procent) helst shoppar till hem och barn än att män (9 procent) gör det.

– Det går undan när lönen kommer, och den 25:e är den mest populära shoppingdagen på hela månaden. Männen shoppar helst elektronik samt sport och fritid, medan kvinnorna först och främst väljer mode. En av fem kvinnor handlar även produkter till hemmet och barnen, medan intresset bland män för samma kategori, är mindre än hälften så stort.

  1. Här hittar vi även en förklaring till varför kvinnor totalt sett gör fler köp och spenderar mer pengar online, det är helt enkelt så att de i högre utsträckning står för hushållets gemensamma inköp, säger Viveka Söderbäck.
  2. Hälften av svenskarna shoppar på nätet under arbetstid minst en gång om året När Klarna analyserade statistiken från sina betalningslösningar för att se när på dagen svenska konsumenter genomför köp, och vilka betalsätt de föredrar under olika tider på dygnet, framkom att andelen som shoppade med dator ökade kraftigt under kontorstid.

För att ta reda på vad detta berodde på genomfördes en undersökning bland svenska konsumenter, som visar att nära hälften (45 procent) av svenskarna shoppar under arbetstid minst en gång om året, och att det är speciellt vanligt bland män (52 procent).

  • Det är även tre gånger så vanligt att män (6 procent) gör det minst en gång i veckan, jämfört med hur ofta kvinnor gör det (2 procent).
  • De flesta som shoppar på jobbet berättade att de gjorde det från den egna arbetsstationen (52 procent), men undersökningen visar också att 10 procent av svenska 18-35-åringar gjorde det från toaletten.

– Det blir bara enklare och smidigare att shoppa på nätet för varje dag som går. Med mobiltelefonen i högsta hugg kan den moderna konsumenten i princip beställa hem vad som helst, när som helst och var som helst. Att 10 procent av svenska 18-35-åringar uppger att de onlineshoppat från toaletten under arbetstid är väl det ultimata beviset för det.

  • De är dessutom i gott sällskap, då hälften av svenskarna uppger att de har shoppat på nätet under arbetstid minst en gång det senaste året, även om de flesta väljer att gör det från den egna arbetsstationen.
  • Det är framförallt män som uppskattar möjligheten att variera arbetsuppgifterna med nätshopping, då det är tre gånger så vanligt bland män att minst en gång i veckan shoppa online på jobbet jämfört med kvinnor, säger Viveka Söderbäck.

Shopping under nattetid mest populärt bland unga – samtidigt som andelen köp av underhållning, hälsa och skönhet, mode och erotikprodukter ökar jämfört med dygnets övriga tider Statistiken från Klarnas betalningslösningar visar att köpen minskar kraftigt nattetid (00-06) jämfört med dygnets övriga timmar, men att 18-35-åringar genomför en betydligt större andel av de nattliga köpen jämfört med övriga tider, samtidigt som övriga åldersgrupper minskar sin andel.

Även om detta gäller både män och kvinnor i 18-35-års-åldern så ökar den relativa andelen köp mer bland männen. Gemensamt bland både unga män och kvinnor är att det främst är köp inom varukategorierna underhållning, hälsa och skönhet, mode samt erotikprodukter som lockar extra mycket nattetid jämfört med dygnets övriga tider.

You might be interested:  Ta Bort Läppstift Från Tyg?

Men samtidigt som även elektronik är mer populärt nattetid bland män så är andelen köp inom varukategorin högre under dygnets övriga tider bland kvinnor. – Det är tydligt att det framförallt är den yngre generationen som håller igång nätbutikerna under natten.

  • Vinnarna bland varukategorierna är underhållning, hälsa och skönhet, mode samt erotikprodukter, som ökar sin andel av försäljningen jämfört med dygnets övriga timmar.
  • Och även om det också gäller unga kvinnor är det framförallt män i 18-35-årsåldern som utmärker sig med att handla på natten i högre utsträckning än övriga åldersgrupper.

Om förmiddagarna tillhör “silversurfarna” (den äldre generationen konsumenter), är natten definitivt ungdomens, säger Viveka Söderbäck. Om rapporten svenskarnas shoppingvanor på nätet Klarna har via unik statistik från sina betalningslösningar* och en konsumentundersökning** sammanställt och analyserat svenskarnas shoppingvanor på nätet.

  • Fakta ur rapporten:
  • Här ökar onlineshoppingen mest under löningsdagen jämfört med en genomsnittlig dag***
  • Län (alla)
  • Norrbottens län +19,2%
  • Uppsala län +18,7%
  • Västernorrlands län +18,7%
  • Värmlands län +18,3%
  • Örebro län +18,3%
  • Östergötlands län +18,1%
  • Västerbottens län +17,7%
  • Gävleborgs län +17,0%
  • Södermanlands län +16,7%
  • Kalmar län +16,6%
  • Stockholms län +16,4%
  • Blekinge län +16,0%
  • Jämtlands län +15,5%
  • Jönköpings län +15,0%
  • Västmanlands län +15,0%
  • Dalarnas län +14,5%
  • Region Gotland +14,4%
  • Västra Götalandsregionen +14,2%
  • Region Skåne +14,1%
  • Kronobergs län +13,8%
  • Region Halland +11,3%

Kommun (topp 5)

  • Dals-Ed (Västra Götalandsregionen): +35%
  • Norberg (Västmanlands län): +34%
  • Arjeplog (Norrbottens län): +28%
  • Kil (Värmlands län): +28%
  • Gullspång (Västra Götalandsregionen): +28%

Det här shoppar svenskarna helst när de precis fått lön:

  • Mode: 20% (Män: 14% Kvinnor: 27%)
  • Elektronik: 13% (Män: 24% Kvinnor 3%)
  • Sport och fritid: 13% (Män: 17% Kvinnor: 8%)
  • Hem och möbler: 9% (Män: 7% Kvinnor: 11%)
  • Skönhet: 6% (Män: 1% Kvinnor: 11%)
  • Barnprodukter: 7% (Män: 2% Kvinnor: 11%)
  • Annat: 32% (Män: 34% Kvinnor: 29%)

Besök den den interaktiva rapporten på Klarnas hemsida: * Statistik från Klarnas betalningslösningar från första halvåret (jan-jun) 2019 ** 1005 svenskar deltog i Klarnas undersökning som utfördes i maj 2019 *** Fullständig lista över landets län och kommuner finns tillgänglig på hemsidan

  1. ****

För mer information Magnus Törnblom Presschef [email protected] / [email protected] +46 70 266 27 12 Om Klarna Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare.

Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på 53 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt.

Klarna har idag 170 000 anslutna handlare, 2 500 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, Adidas, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi.
Visa hela svaret

Vad är oftast de största utgifterna en familj har?

Fasta utgifter för hushållet – Boendekostnaden är i de flesta människors fall den största utgiften för hushållet. Bostadskostnader kan komma i olika former utifrån om man hyr bostad eller om man äger sin bostad. Även i dessa båda fall kan de se lite olika ut.

  • Om man hyr i förstahand så beror det lite på var i landet man bor.
  • En genomsnittshyra för en lägenhet på 70 kvadratmeter kostar ungefär mellan 4500-8500 kronor per månad.
  • I storstäderna så kan det vara ännu dyrare, runt 10-12000 kronor i månaden för 70 kvm.
  • Hyr man 70 kvm i andrahand i tex Stockholm så kan hyran vara ännu högre, upp mot 14-16000.

Bostadens kostnader har således mycket stor inverkan på en hushållsbudget. Äger man sitt boende så är det andra parametrar som lånekostnad och avgift till bostadsrättsföreningar som påverkar boendekostnaden. Om man ska skapa en hushållsbudget så kan dessa punkter vara bra att ha med:

Bostad (ex hyra eller avgift) Lån (inkl ränta) Hemförsäkring Hushållsel Avgift fackförening Övriga försäkringar

Visa hela svaret